یک نکته از این معنی

نکته سنجی‌های اجتماعی،سیاسیِ، فرهنگی و کامپیوتری!

یک نکته از این معنی

نکته سنجی‌های اجتماعی،سیاسیِ، فرهنگی و کامپیوتری!

یک نکته از این معنی گفتیم و همین باشد.

گاه نوشت های مذهبی و سیاسی و فرهنگی و کامپیوتری محمدامین راستگو

طبقه بندی موضوعی

۶ مطلب در مهر ۱۳۹۱ ثبت شده است

امشب داشتم در شبکه ی ifilm سریال خانه ی سبز را نگاه می کردم متوجه یه نکته شدم. در صحنه ی داداگاه پشت سر قاضی عکس آقای رئیس جمهور وقت یعنی «هاشمی رفسنجانی» در کنار عکس امام خمینی و آیت الله خامنه ای قرار داشت!

 

یکی به من بگه اگر الان به جای عکس آقای رفسنجانی عکس رئیس جمهور وقت یعنی محمود احمدی نژاد قرار داشت چه برخوردی می شد؟ همین آقای هاشمی رفسنجانی در چنین موقعیتی چه حرف هایی می زدند؟ 

 

محمدامین راستگوجهرمی

سبک زندگی دینی مهمترین تاکید آقا در صحبت های امروزشان بود. 

mafatih

 

«نخبگان موظفند، حوزه موظف است، دانشگاه موظف است، رسانهها موظفند، تریبوندارها موظفند؛ مدیران بسیارى از دستگاهها، بخصوص دستگاههائى که با فرهنگ و تربیت و تعلیم سروکار دارند، موظفند؛ کسانى که براى دانشگاهها یا براى مدارس برنامهریزى آموزشى میکنند، در این زمینه موظفند؛ کسانى که سرفصلهاى آموزشى را براى کتابهاى درسى تعیین میکنند، موظفند. اینها همه یک وظیفهاى است بر دوش همه. باید ما همگى به خودمان نهیب بزنیم. در این زمینه باید کار کنیم، حرکت کنیم.»

یکی از بهترین کتاب هایی که در مورد سبک زندگی دینی نگاشته شده است و تا حد خوبی هم اقتضائات زمان را در نظر گرفته است کتاب «مفاتیح الحیات» آیت الله جوادی آملی است. با توجه به تاکیدات امام خامنه ای در زمینه ی ترویج سبک زندگی دینی به نظر می آید مطالعه ی این کتاب تا حد زیادی یک وظیفه ی همگانی باشد.

 

محمدامین راستگوجهرمی
یکی از مشکلات اساسی فرهنگی جامعه ی ما آن است که مد شده است دکتر و مهندسی ارزش باشد. حالا این وسط رشته های علوم انسانی هم مانده است یا واسه آن هایی که خیلی از قافله پرتند! یا نه برعکس خیلی می فهمیده اند که علی رغم این جو باز هم راه خویش را پیدا کرده اند.

اما وقتی که بحث مدیریت کلان جامعه در میان می آید همین رشته های علوم انسانی هستند که کارساز هستند. از اقتصاد و مدیریت و جامعه شناسی گرفته تا شهرسازی و ...

خوب حالا چه کار کنیم؟ آیا افراد با استعداد پایین تر را به مدیریت های کلان منصوب کنیم؟ خوب آیا این حالت مطلوب است؟

آیا این وضعیت که شهردار پزشک باشد و بسیاری از مدیرهای سازمانی مهندس قابل قبول است؟ این ها که درس مربوطه را نخوانده اند و تخصص مناسب را ندارند؟!

حالا بماند همه ی مشکلات علوم انسانی غیر بومی و سکولار ما که خودش بحثی است مفصل!

اما برای اصلاح ساختاری جامعه می بایست نگاهمان را درست کنیم.
محمدامین راستگوجهرمی
امروز یکی از دوستان سایت salam.ir را معرفی کرد. با مراجعه به این سایت متوجه این نکته ی جالب شدم که این موتور جستجو توسط شرکت بیان توسعه داده شده است یعنی همان شرکتی که سرویس وبلاگ نویسی blog.ir را نیز توسعه داده است.

با جستجو در salam.ir رضایت نسبی ای از این سرویس داشتم. بنابراین تصمیم گرفتم تا از آن به عنوان موتور جستجوی فایرفاکسم استفاده کنم اما پلاگینی برای افزودن این موتور جستجو به فایرفاکس موجود نبود.

برای افزودن موتور جستجوی خودتان در فایرفاکس یا افزودن جستجو در سایت خودتان به فایرفاکس می توانید به این آدرس مراجعه کنید و با پر کردن فرم موجود در این صفحه پلاگین خودتان را برای جستجو در سایت مورد علاقه تان ایجاد کنید.
آدرس پلاگین ایجاد شده برای جستجو در salam.ir :

http://mycroft.mozdev.org/search-engines.html?name=salam.ir
محمدامین راستگوجهرمی
نماز که تموم شد. دست چپش را که دراز کرد دست بده بهم برخورد! چرا دست چپ؟ وقتی دست راست پلاستیکی اش را دیدم خیلی شرمنده شدم!
 
 
محمدامین راستگوجهرمی

 

1. زیارت انس و محبت می آورد. هر کس را که زیاد ببینی با او مانوس می شوی. از این رو گفته اند هر که را در دنیا دوست داشتی و با او مانوس بودی با هم او محشور می شوی.

 

2. نماز رفتن به زیارت پروردگار است. نیایش با معبود است. نماز انس و محبت می آورد. چون با کسی مانوس شدی و مهرش در دلت نشست به حرفش گوش می کنی. از این روست که گفته اند نماز از گناه باز می دارد.

 

3. اسلام بر خلاف مکاتب بشری و حرف های قشنگ اما نابخردانه ی برخی نمی گوید مهم این است که دلت پاک باشد نمی گوید در دل به زیارت برو یا در تصور خویش عبادت کن! البته این را نیز می خواهد اما تاکید بر ظاهر عمل نیز دارد، حتما می بایست با بدن خویش نماز را به پا داری و با پای تن به حج بروی و با دست و پای خویش در راه حق قدم برداری و عبادت کنی.

 

4. معاد جسمانی است. برای معاد جسمانی به روحی خدایی نیاز است تا ظرفیت ارتباط با خدا را داشته باشد. اما علاوه بر روح خدایی به جسمی خدایی نیز نیاز است. جسمی که خدایی نشده باشد یعنی با خدا انس نگرفته باشد ظرفیت ورود به بهشت را ندارد. هر چقدر روحت و جسمت با خدا انس بیشتری داشته باشد برای ارتباط با خدا ظرفیت بیشتری داری و طبعا مقامت در بهشت بالاتر است.

 

اگر جسمت خدایی نشده باشد و ناخالصی داشته باشد ظرفیت ارتباط با خدا را نداری چرا که نور و تاریکی در یک جا جمع نمی شوند. اگر جسمت ناخالصی داشته باشد می بایست ناخالصی هایش پاک شود. خاک را در کوره می پزند تا ناخالصی هایش جدا شود و پاک شود. اگر ناخالص بودی می بایست بروی در کوزه تا بپزی تا حداقل ظرفیت ارتباطی را به دست بیاوری. اگر در این دنیا با انس با خدا جسمت را خدایی نکردی می بایست بروی در کوزه تا حداقل ظرفیتی را به دست بیاوری.

 

اسلام بر ظاهر عمل تاکید دارد چون هم جسم و روح می بایست رنگ خدا بگیرند و با خدا انس بگیرند. هم روح و هم جسم می بایست تعالی پیدا کنند. شهادت بالاترین مرتبه است چون جسم نیز در راه خدا فدا می شود.

 

پی نوشت : آن چه من با درک ناقص خویش می فهمم و می نویسم تنها وجهی است از حقیقت و مرا آن نرسد که در مورد عین حقیقت فلسفه احکام صحبت کنم. تنها چیزی را که در محدوده فهم خودم بود نوشتم

 

توضیح دوست عزیز و بزرگوارم حاج آقا رسولی: اگرچه معاد جسمانی است، اما قطعاً با جسمی لطیف تر از جسم دنیایی فعلی صورت می پذیرد. البته تأثیر حرکات جسمی و ظاهری بر جسم اخروی انسان، قطعی است. عقیده ی ما این است که حرکات ظاهری و جسمانی ما در این دنیا، تأثیر مستقیم بر روحمان دارند و نتیجتاً این روح ماست که بدن مثالی متناسب با خود برای معاد تولید می کند. (دقت کنید!)
به عبارت دیگر صحیح است که هر چه قدر جسممان را در این دنیا در راه عبادت خدا صرف کنیم، جسم اخروی ما لطیف تر خواهد شد (که شما به همین مطلب به زیبایی اشاره کردید) اما این مطلب به این معنا نیست که همین جسم دنیایی ماست که لطیف تر می شود، بلکه این جسم در دل خاک پوسیده می شود و جسم اخروی تابعی از شرایط روحانی ماست.

 

محمدامین راستگوجهرمی