یک نکته از این معنی

نکته سنجی‌های اجتماعی،سیاسیِ، فرهنگی و کامپیوتری!

یک نکته از این معنی

نکته سنجی‌های اجتماعی،سیاسیِ، فرهنگی و کامپیوتری!

یک نکته از این معنی گفتیم و همین باشد.

گاه نوشت های مذهبی و سیاسی و فرهنگی و کامپیوتری محمدامین راستگو

طبقه بندی موضوعی

۵ مطلب در آبان ۱۳۹۱ ثبت شده است

شرح خطبه ی جهاد به نقل از حجت الاسلام و المسلمین رسولی

امام علی (ع) می فرمایند: «اما بعد فان الجهاد  باب من ابواب الجنه» جهاد دری از درهای بهشت است. «فتح الله لخاصة اولیائه» این در را خدا برای اولیاء خاصش باز دوستان خاصش گذاشته است. می فرمایند در جهاد را برای خاص اولیائش باز گذاشته است. اینجا یک نکته ای که هست ببینید برای خاص اولیائش باز گذاشته به این معنا نیست که هر کس دوست خدا شد توفیق جهاد پیدا می کند. این که اصلا منافات داره با این احکامی که ما داریم جهاد واجب است

چطور واجبیه که همه باید شرکت کنند اما فقط مخصوص خاصان خداست؟

هم اینجا و هم در خیلی از روایاتی که شبیه به این می بینید این را  حواستون باشه منظور نتیجه ی کار است یعنی جهاد خاص ساز است. نه این که فقط خاص ها می توانند بروند جهاد بکنند.

یعنی هر کس که وارد داستان جهاد شد تبدیل به آدم خاصی می شه. مهم اینه که من روحیه ی جهادی داشته باشم روحیه ی شهادت طلبی داشته باشم. خود این روحیه من را خاص می کنه وقتی که این خلوص به حد اعلایی رسید اونوقت خدا گلچین می کند.

اینطوریه یعنی ورود به این مطلب خاص می کنه نه این که هر کس خاص بود وارد شد.

یه تعبیری که متاسفانه  قبلا در رابطه با همین شهدای خودمان شهدای انقلاب و جنگ تحمیلی به غلط بود همینطوری بود دیگه. بعضا بعضی چیزها را سانسور می کردند که آقا این کی بود رفته شهید شده نگین این جور در نمیاد  با عقاید ما که همچین آدمی رفته شهید شده. الحمدلله این شکسته شد این باب باز شد معرفت ایجاد شد  که اینجوری نیست بگذارید گفته شه اتفاقا  باید معروف بشه که نخیر چه آدم هایی وارد داستان جهاد شدند متحول شدند. باید گفته بشه.

ما یه کاری کردیم بگن اون آدم های خاصی بودند رفتند شهید شدند دور از دسترس نیست هر کسی می تونه به این مسیر وارد بشه وارد که شدی خاص می شی مهم نیست قبلش چی بودی این که حضرت علی (ع) می فرمایند خدا این در را برای خاص اولیائش باز گذاشته منظور همینه یعنی جهاد خاص ساز است. شما واردش که می شی خاص می شی مهم اینه که ورود پیدا کنی.

برای ورودش خلوص نمی خواد اصلا واجب شرعیه منتها وارد که شدی دلی که دادی درست عمل کردی انگیزه ت درست شد نیتت که درست بود اونوقت تبدیل به یه آدم خاص می شی.

نمونه هاش را زیاد دیدیم وصیت نامه ی یه شهید ده دوازده ساله را که آدم می خونه آقای رحیم پور ازغدی به طور تخصصی کار کرده اند روی وصیت نامه ی شهدای جوان می فرمودند که من چیزهایی که توی این وصیت نامه ها دیدم توی کتب عرفا پیدا نکردم. یعنی نه از کتب عرفا نه از نقل عرفا. چیزهایی که توی وصیت نامه یه شهید ده دوازده ساله بوده. معلومه که توجه خاصی بهش شده ولو این که قبل از اون آدم خاصی نبوده ممکنه نمازش را هم یکی در میان می خونده

محمدامین راستگوجهرمی

یکی از چیزهایی که ذهن من را مشغول کرده است کارکردی است که بسیج دانشجویی دارد اما دانشجویان پس از فارغ التحصیلی از این کارکرد محروم می شوند.


بسیج دانشجویی به علت ویژگی های خاص خودش به نوعی نخبه پرور است و نوعی آرمان گرایی را به دانشجو می دهد و او را از غرق شدن در روزمره ها نجات می دهد. حضور در جمع همفکران و داشتن دغدغه های گفتمانی و فرهنگی شخص را به آرمان گرایی سوق می دهد.

اما دانشجو پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه این فضا را نه در بسیج محلات و نه در بسیج ادارات نمی تواند برای خود بازتولید کند. بسیج محلات و بسیج ادارات ظرفیت چنین آرمان گرایی و نخبه پروری ای در خود ندارند و نمی توانند برای دانشجوی بسیجی جذاب باشند.

خود به خود فرد از همفکران دور می افتد و کم کم در جامعه هضم شده و دچار روزمرگی می شود و از گفتمان آرمان گرایی دور می افتد.

برای خود من حضور در شبکه های اجتماعی مانند گوگل پلاس و ارتباط با نهادهایی مانند جلساتی که حاج آقا پناهیان برگزار می کنند تا حدی این نیاز را برطرف می کرده است و ارتباطم را با همفکران احیا می کرده است و از هضم شدن در روزمرگی ها نجات می داده است.

اما راه حل کجاست؟

در آینده بیشتر از این دغدغه می نویسم

محمدامین راستگوجهرمی

مدت زیادی است که به این موضوع فکر می کنم. افراد زیادی را می شناسم که اندوخته ها و سرمایه هایی اندک دارند که دوست دارند از این سرمایه استفاده ای مثبت برای نگه داشتن ارزش پول خود در مقابله با تورم کنند و احیانا این سرمایه را افزایش دهند. 

این افراد عموما زندگی هایی کارمندی دارند و فرصتی برای کار اقتصادی مثبتی ندارند و کار اقتصادی چندانی هم بلد نیستند. راهکاری که بسیاری از این دوستان در مواجهه با چنین موقعیتی برمی گزینند ورود به بازارهایی همچون بازار طلا و سکه و دلار می باشد تا سرمایه های خود را از این طریق حفظ نمایند.


ضمن این که در چنین راهکاری ثروتی تولید نشده است و تنها ارزش پول است که ثابت مانده است هرچند در رقم افزایش یافته باشد. اما آیا این کار هر چقدر هم اقتصادی باشد با شرایط جنگ اقتصادی و اقتصاد مقاومتی سازگار است؟ 

خوب باید چه کار کرد؟

در کشور ما فرهنگ تعاونی های مصرفی خیلی خوب جا افتاده است و هر سازمان و اداره ای تعاونی مصرفی خود را دارد ولیکن آن چه مورد غفلت واقع شده است فرهنگ راه اندازی تعاونی های تولیدی است.

تعاونی های تولیدی می توانند با جذب سرمایه های کوچک و به کارگیری آن در تولید نقش مفید و موثری را در اقتصاد مقاومتی ایفا کنند.

بسیاری از اجناسی که نیاز به تکنولوژی خاصی ندارند، تولید آنها خیلی سخت نیست و مصرف آنها نیز زیاد است و بازار مصرفی خوبی دارند در حال حاضر وارداتی می باشند. با بالا رفتن نرخ دلار و بالا رفتن نرخ تمام شده ی اجناس وارداتی نسبت به اجناس تولید داخل کم کم تولید این اجناس در داخل کشور اقتصادی خواهد بود.

اجناسی که خیلی ساده هستند و می توان در یک کارگاه کوچک اقدام به تولید آنها نمود.

من آنتن تلویزیون را مثال می زنم. هیچ چیزی جز تعدادی لوله آلومینیومی که با ساختار خاصی بر روی یک قوطی آلومینیومی نصب شده است نمی باشد اما این جنس بسیار ساده تا کنون جزو اجناس وارداتی بوده است زیرا تولید آن در داخل اقتصادی نبوده است. اما با قیمت های جدید دلار مساله کاملا متفاوت است.

چند نفر با یک کارگاه متوسط می توانند به راحتی نیاز کشور به واردات این جنس را برطرف کرده و رقیب چینی را از صحنه به در کنند.


همچنین است در بسیاری از موارد دیگر

به نظرم این مساله ی تعاونی های تولیدی راهکاری است که بیشتر باید به آن فکر کنیم.

محمدامین راستگوجهرمی
با توجه به این که از پرشین بلاگ و بلاگفا استفاده کرده ام در عین حال می توانم از blog.ir به عنوان یک سرویس وبلاگ نویسی خوب و سریع و سبک نام ببرم.

طراحی این سرویس واقعا خوب است. به نیازهای کاربران توجه شده است و سرویس های خوبی فراهم شده است.

امکان ایجاد صفحات مجزا و قراردادن آن در منو امکان بسیار خوب و مناسبی است.

یکی از نیازهای اصلی وبلاگ نویسان دیدن آمار وبلاگشان می باشد که همیشه برای این آمار مجبور بوده اند از سایت های جانبی استفاده کنند که سرعت را بسیار پایین می آورده. فراهم سازی مشاهده ی آمار تفصیلی وبلاگ در سایت امکان بسیار خوبی بوده که blog.ir فراهم کرده است.

امکان امتیازدهی مخالف و موافق امکان بسیار خوب و مناسبی است.

یکی از نیازهای اساسی وبلاگ نویسان که به صورت عام دسترسی به فضای اختصاصی ندارند داشتن فضایی برای قراردادن عکس ها و فایل های خود می باشد. اختصاص 3 گیگ فضای اختصاصی برای کاربران در میان همه ی سرویس های وبلاگ نویسی بی نظیر و غیر قابل رقابت است.


 اما خوب در کنار همه ی خوبی ها می توان کاستی هایی را نیز برای آن شمرد.

1. در قرار دادن تصویر در پست امکان تعیین align و margin  گذاشته نشده است که من مجبور شدم در html آن را دستی وارد کنم.

2. در سرویس وبلاگ نویسی بلاگفا در تنظیمات بلاگ می توان کدهای اختصاصی وارد کرد. به این شکل که  کدهایی که می خواهد به وبلاگ اضافه شود که این کدها می تواند لوگوی سایت ها و جنبش های وبلاگی باشد یا کدهای جاوااسکریپت و ... این امکان باعث می شود که برای وارد کردن کدهای اختصاصی در وبلاگ نیازی به ویرایش قالب وبلاگ نباشد و در نتیجه نه دانش html نیاز دارد و نه با عوض کردن قالب کدها از بین می رود. این امکان در صورت اضافه شدن به blog.ir می تواند خیلی خوب باشد.

3. نظرسنجی اضافه شده در این سرویس اگرچه بسیار خوب است اما با این محدودیت که تنها اعضای این سایت می توانند رای دهند و با توجه به این که هنوز اعضای این سایت زیاد نمی باشند عملا کارآیی بالایی ندارد.

و اما آخرین نکته ایده ای است که من خودم داشته ام و آن قالب موسمی است!

داشتن یک قالب موسمی می تواند مورد نیاز یا مورد علاقه ی خیلی از وبلاگ نویسان باشد. به این شکل که قالب متناسب با مناسباتی مانند محرم و ایام شهادت و یا اعیاد تغییر یابد! برای این کار کافی است قالب مناسبتی انتخاب شود و حتی پیکربندی شود و مناسبات انتخاب شود و  فایل css متناسب با مناسبت لود شود. بدین شکل در هنگام مناسبات خود به خود لباس وبلاگ عوض می شود :) به نظرم این سرویس خوبی می تونه باشه.
محمدامین راستگوجهرمی

واقعا حافظه ی کوتاه مدت مسئولین ما هم دچار مشکل شده ها! نمی گم همه اش تقصیر احمدی نژاده یا برعکس. نمی گم مجلس و رئیسش همه تقصیرها را دارند یا برعکس. نمی گم قوه ی قضائیه تجسم عدالته یا برعکس.

اما واقعا آدم این قدر کم حافظه ؟

 

امام خامنه ای در خراسان شمالی: 

 

البته مسئولین کشور، با تدبیر، حواسشان هست؛ من هم تأکید میکنم؛ هم به مسئولین قوهى مجریه، هم به مسئولین قوهى مقننه، هم به مسئولین قوهى قضائیه، که مراقب باشند بدخواهان و دشمنان با توطئهى خود نتوانند این آرامشى را که در سطح کشور وجود دارد - که نشانهى بزرگترین اقتدار این ملت است، که میتواند همهى خیرات را به طرف آنها جلب کند - به هم بزنند.
  ما در چند ماه بعد از این، مسئلهى انتخابات را داریم. تا قبل از انتخابات و در خود انتخابات، باید همت همهى مسئولین این باشد که آرامش سیاسى کشور را حفظ کنند؛ نگذارند فضاى سیاسى کشور، جنجالى و متلاطم شود؛ این جزو چیزهائى است که هوشمندى مسئولان کشور انشاءاللّه باید بتواند این را تحقق ببخشد.

 

حقاً و انصافاً بصیرت مردم مثالزدنى است؛ این هم کار خداست. دلها دست خداست، ارادهها مقهور ارادهى الهى است. مردم مؤمنند، متوجه به حقایقند؛ سفارش ما بیشتر به مسئولین است، به سیاستمداران است، به مدیران گوناگون است؛ مراقب باشند دشمن نتواند این آرامش و استقرار و طمأنینهاى را که به فضل الهى در کشور وجود دارد و دشمن سعى کرده این را به هم بزند و نتوانسته، به هم بزند؛ سعى کنند این آرامش و استقرار را حفظ کنند؛ نگذارند تلاطم به وجود بیاید. گاهى یک حرف، گاهى یک عمل نسنجیده، گاهى یک اقدام نابجا، موجب تلاطم در محیط سیاسى میشود؛ باید خیلى مراقب باشند.

محمدامین راستگوجهرمی