یک نکته از این معنی

نکته سنجی‌های اجتماعی،سیاسیِ، فرهنگی و کامپیوتری!

یک نکته از این معنی

نکته سنجی‌های اجتماعی،سیاسیِ، فرهنگی و کامپیوتری!

یک نکته از این معنی گفتیم و همین باشد.

گاه نوشت های مذهبی و سیاسی و فرهنگی و کامپیوتری محمدامین راستگو

طبقه بندی موضوعی

۱ مطلب در مهر ۱۳۹۳ ثبت شده است

برای دیدن فیلم معراجی ها که رفتم واقعا از دهنمکی ناامید شدم. فیلمی بسیار ضعیف با پرداختی بسیار بد که اگر چهار تکه طنز موجود را هم نداشت هیچ چیز جز تعدادی صحنه ی منقطع و بی سر و ته نبود! به همسرم گفتم که این فیلم تنها به خاطر اعتبار فیلم های قبلی دهنمکی می فروشد و دهنمکی اعتبارش را ارزان خرج کرد!

 

پس از این که سریال معراجی ها شروع شد تازه فهمیدم که در واقع سریالی بوده است که تکه هایی را بریده اند و فیلم کرده اند احتمالا برای بازگرداندن قسمتی از هزینه ها!

 

سریال معراجی ها با شروعی خوب و قوی وارد عرصه ای شد که واقعا نیاز بود به آن پرداخته شود. برای امثال من که در فضای تشکل های دانشجویی بوده ایم و تجربه های تحصن و راهپیمایی و اعتراض داریم. برای مایی که این صحنه های اعتراض به تدفین شهدا در دانشگاه را چشیده ایم این صحنه ها بسیار ملموس و جدی بود.

 

پرداخت شخصیت ها بسیار ضعیف بود. نه بچه های تشکلی که از جنس موافقین دهنمکی هستند خوب پرداخته شده بودند و نه مخالفین به درستی نشان داده شده بودند. شاید چون نویسنده آن ها را نمی شناسد این قدر این شخصیت ها سطحی و غیرواقعی نمایش داده شده اند. شاید دهنمکی از دیدگاه فرید ده دو آن ها را دیده است!  تنها شخصیت هایی که می توان گفت نسبتا واقعی پرداخت شده بودند استاد گنجی و بالازاده بودند. شخصیت هایی که ما آن ها را چشیده و دیده ایم.

 

سریالی که به موضوعی پرداخته است که اگر کسی چون حاتمی کیا به آن ورود کرده بود می توانست تحول ساز باشد با پرداخت ضعیف دهنمکی تنها موضوعی خوب را ذبح کرد.

 

صحنه های منقطع، پرداخت ضعیف شخصیت ها، عدم مقدمه  و موخره مناسب، عدم اقناع درست مخاطب و سر هم کردن سریال با یک پایان خوب به سبک سریال های ایرانی بخشی از ضعف های این سریال بودند.

 

نمی خواهم دهنمکی را بکوبم چرا که همانطور که به دوستان گفته ام این همه کارگردان ضعیف و این همه سریال و فیلم بی محتوا خوب دهنمکی در این میان لنگه کفشی در بیابان است که غنیمت است ولیکن چون بهترین راه برای تخریب یک موضوع بد دفاع کردن است ای کاش دهنمکی حساب شده تر عمل کند و حرف های خوبش را بد نزند.

محمدامین راستگوجهرمی